Öka din omsättning med social marknadsföring

Därför måste du vara aktiv på sociala medier!

Eftersom dina kunder finns på sociala medier måste även du göra det. Men det visste du redan – det är gamla nyheter. Och en annan sak som du också vet är att det är svårt, ja riktigt svårt, att hinna med de där sociala medierna. Eller hur? Därför ska du låta mig hjälpa till. Ett av de paket som erbjuds här på promotio.se är just Social Marknadsföring.

Åttiosex procent använder sociala medier varje dag.

Du läste rätt. 86%. Och det var siffror från 2020. Det känns inte ens som om man behöver uppdatera dem mer framöver – de allra, allra flesta använder sociala medier i en eller annan form. Och väldigt ofta. Det spelar ingen roll vem du är, du kan tjäna på att finnas och synas där du med. Är du en….

  • Restaurang
  • Pizzeria
  • Hårsalong
  • Bilservice-firma
  • Mindre konsultfirma
  • Någon typ av hälsokonsult/företag
  • En Yogastudio
  • Ett hantverksföretag (elektriker, snickare, rörmokare, målare etc)
  • Ett Coaching-företag
  • Ett mindre lokalt företag av någon typ
  • Ett bagerier eller ett cafe
  • ….

… så kan du absolut tjäna på att vara mer synlig i sociala medier.

Här är den kanske inte så hemliga hemligheten!

Eftersom dina kunder spenderar en hel del tid på sociala medier så kommer de också förr eller senare se dina inlägg på ett eller annat sätt. Detta skapar en känsla av närhet och förtroende. När de sedan ska välja en leverantör – ja då har du redan planterat en del av dig i deras beslutsfattande gråa organ: den där klumpen mellan öronen (även kallad hjärnan).

Hur kan du åstadkomma detta?

  1. Posta inlägg på de sociala medier dina kunder befinner sig på. Det kan skilja sig lite åt beroende på företag och kundsegment.
  2. Posta regelbundet så att ditt företags namn, märke och erbjudande/utbud håller sig aktuellt i dina kunders (nuvarande och framtida) medvetande.
  3. Posta rätt mix av innehåll för att både engagera och intressera. Posta inte bara extrapriser eller din adress med en bifogad karta. En huvudnyckel är att även engagera med inlägg som kan påverka kundens vardag, till exempel att man lär kunden hur de ska tänka eller göra själva i vissa enklare situationer. En snickare kan tipsa om hur man bäst reglar upp en vägg. En bagare tipsar om goda kakrecept eller hur du lyckas i köket. Det handlar inte om att lära kunden snickra eller baka – det handlar om att visa att du vet och kan så att de sedan automatiskt tänker på er när det är dags att skaffa hjälp eller köpa något.

Och ungefär här brukar det gå snett…

Även med de bästa av intentioner och i den bästa av världar så hinner du inte. Du orkar inte. Efter en dags arbete vill du slappna och och vara med din familj eller göra fritidsaktiviteter, inte komma på nya ideer för dina sociala medier. Här är några orsaker till varför dina sociala medier inte får den uppmärksamhet de behöver:

  • Du har inte tid
    Precis som vi sa ovan, tiden är en mycket stor faktor till att det inte blir av till att börja med. Och när du väl avsätter tid, ja då faller det kanske på nästa punkt….
  • Du postar inte tillräckligt ofta
    En post per vecka? Ledsen, men det räcker inte. Det behövs helt enkelt göras inlägg oftare än så i dagens konkurrensutsatta verklighet.
  • Du postar inte där dina kunder finns
    Som du kaske vet är Facebook det mest populära sociala nätverket. Men – många av dina under kanske är på Twitter. Eller någon annanstans. Vet du var? Många finns på facebook, men väldigt många är på twitter, pinterest (fler än du tror finns på pinterest, även i sverige) eller instagram. Du ska inte missa en kund bara för att du inte hinner posta till alla. Med rätt verktyg och rätt uppföljing vet du också var du ska satsa din tid och energi.
  • Du postar inte rätt innehåll
    Det du postar måsta vara en mix av reklam/promoiton, information om dig och dina produkter eller tjänster, och inlägg som sporrar till engagemang. Engagerande material är viktigt eftersom Facebook, Instagram har koll på vilka av dina inlägg som är populära och desto mer populära de blir, desto oftare visas även dina andra inlägg.

Nu vet du mer om vad som krävs. Vi har lösningen. Men vad får du i paketet då?

I alla paket ingår:

  • En avvägd blandning av inlägg som bygger varumärket, visar dina produkter eller tjänster och engagerar dina kunder – inlägg som är anpassade för att göra skillnad för just din verksamhet.
  • Bra att tänka på: inläggen är inte unika per sajt. Det betyder att ett inlägg postas till flera konton (Facebook, Twiter etc) men anpassas för det aktuella formatet. Ett facebookinlägg kan till exempel vara längre än ett Twitterinlägg. Det är alltså samma inlägg som anpassas till respektive plattform. Detta är en bra strategi då du når fler kunder med samma budskap. Vi skapar ett antal inlägg som sedan varieras och till viss del förändras över tid. Detta för att ge ett stabilt och konsistent intryck till dina kunder.

Alla frågor besvaras mer än gärna via kontaktformuläret. Jag ser verkligen fram emot att hjälpa dig och ditt företag mot nya höjder med hjälp av våra  kunskaper och tjänster.

PS.

Söker du efter en speciallösning? Fler eller färre inlägg per vecka, eller kanske en annan kombination av sociala nätverk? Kontakta mig för en förutsättningslös diskussion och en offert över vad jag kan hjälpa dig med.