Sätt upp ett mål för dina utskick

Syfte med dina utskick

Vet du inte varför du skickar ett nyhetsbrev kommer inte mottagaren förstå det heller. Se därför till att ha ett mål med alla utskick du gör. Det kan t ex handla om att få mottagaren att läsa mer om produkterna/tjänsterna du erbjuder, att köpa en vara till kampanjpris, att fylla i ett undersökningsformulär, ladda ner en e-bok, etc.

För många av våra klienter handlar det om att få in fler kunder in butiken (det vill säga pizzerian, hårsalongen, yogastudion etc etc). Fler kunder medför inte bara ökad omsättning utan också en större följarskara, din “stam” blir större. Det i sin tur ger ringar på vattnet när de pratar positivt om dig – vilket de gör om de får bra produkter och tjänster av dig.

 

Tänk på att ditt syfte inte är samma sak som mottagarens intresse.

 

Säg att du finns – på rätt sätt

Ditt mål är alltså att tala om att du finns. Ett utskick måste dock vara subtilt så till vida att det inte räcker med att säga “Hej, minns ni mig, vill ni snälla komma och handla lite?”. Ett mycket bättre sätt är att engagera genom att visa eller lära dem något som de har nytta av i sitt liv.

 

Mervärde för mottagaren

Värdet för mottagaren är något du måste tänka mycket på. För att ditt nyhetsbrev ska kännas relevant och läsvärt är det viktigt att balansera innehållet. Man brukar ofta rekommendera att 90 procent av innehållet är utbildande och 10 procent är säljande. Det utbildande innehållet kan vara nyheter, tips och inspiration, som på ett eller annat sätt knyter an till ditt företags produkter, tjänster eller kärnvärden. Följ upp utskicken kontinuerligt för att få reda på vad mottagarna finner mest intressant och anpassa innehållet utifrån det.

Exempel:

  • En hårsalong skriver med fördel om nya produkter, nya trender på marknaden och liknande.
  • Ett bageri kannske avslöjar sin “hemliga” ingrediens i sitt populära bröd, och ger samtidigt recept till en småkaka.
  • En bilserviceverkstad kan med fördel upplysa om hur ofta (eller sällan) men egentligen bör göra visst underhåll.
  • Med mera….

 

Tala om varför du pratar med dem, direkt

Lägg vikt vid utformningen av ämnesraden. Hur den är formulerad avgör ofta om brevet överhuvudtaget öppnas. Du kan med fördel vara perosnlig. Det har visat sig att personliga ämnesrader har dubbelt så hög öppningsfrekvens jämfört med allmänt hållna ämnesrader. 


Promotio.se hjälper dig öka din omsättning och vinst. Med Snöbollseffekten och Social Marknadsföring som bas får du fler kunder som dessutom gillar det du gör extra mycket.